Barcelona - Imprfcto

23 mars

Vi vaknade vid 3-tiden och smög upp från vår säng på Bobacken dit vi åkt dagen innan då barnen skulle vara här medan vi är i Barcelona. Vi pussade barnen, klädde på oss och satte oss i mammas bil vilken vi parkerade i ett parkeringhus på Arlanda – det visade sig dock ta ca 15 min att gå till terminal 5, så vi fick en liten morgonpromenad…

Vi hann inte med att köpa någon frukost innan vi gick på flygplanet, utan bestämde oss för att köpa något där. Väl uppe i luften väntade vi därför på att serveringen skulle komma igång, men fick istället, 20 minuter efter att planet lyfte, höra av kaptenen att ett tekniskt problem som skulle hanterats kvällen innan inte antecknats som åtgärdat, och att planet därför inte skulle ha lyft. Med de orden återvände vi till Arlanda för att invänta nytt plan…

Två timmar försenade landade vi i Barcelona, soligt men blåsigt. Vi åkte direkt till hotellet för att checka in och lämna väskan. Vi får veta att vi har fått en gratis uppgradering till en hörnsvit. Rummet var dock inte tillgängligt ännu. Istället letade vi oss till en av våra favoritrestauranger Lonja de Tapas, lyckades hitta ett bord är åtminstone jag kunde sitta i sol, och avnjöt de fräscha rätterna med ett glas rosé/öl. Vi bara njöt av att vara tillbaka.

Därefter letade vi oss till Basilica de Santa Maria del Mar som figurerat i en bok jag nyligen läst, för att ta in arkitekturen, de vackra fönstren. Vi köpte entrébiljett och vandrade runt i kyrkan.

Det var dags att gå tillbaka till hotellet för att vila lite, det hade varit en lång dag hittills. Chocken när vi kom in i rummet… vårt ”rum” bestod av ett badrum med gigantisk dusch, en separat loungedel och ett enormt sovrum med fönster från golv till tak, och utanför var det enda vi kunde Medelhavets vågor. Från loungedelen hade vi utsikt över stranden och staden. I sovrummet fanns även ett badkar, det tog inte lång tid innan jag befann mig i det med ett glas cava. Hotellet bjöd på en halvflaska cava och fantastisk chokladgodis. De har ett Bliss-spa i hotellet, och i badrummet fanns det massor av underbart doftande produkter som schampoo, ansiktsrengöring, tvålar, balsam, body lotion, rakgel m.m.

Efter att vi hämtat oss och vilat en stund, bytte vi om och gick för att äta middag på en av hotellets restauranger, som skulle vara av det lite bättre slaget. Vi blev inte jätteimponerade, maten var väldigt salt, men vi var ändå nöjda med kvällen. Innan vi gick för att lägga oss åkte vi upp till hotellets skybar, med utsikt över hela staden. Vackert!

24 mars

Vår årsdag, som vi alltid tillbringar i Barcelona. Det var denna dag vi blev tillsammans, för sju år sedan. Vädret var riktigt dåligt, men jag hade en plan för dagen som inte skulle innebära att vi blev utsatta för vädrets makter.

Vi började dock med frukost, och vilken frukost! Vi satt där i säkert ett par timmar. Förutom buffén fick vi välja något fram en meny, och för min del blev det en fantastiskt god focaccia.

Efteråt beställde vi taxi för att ta oss till dagens aktivitet – Museu d’Historia de la Ciutat och Palau Reial. Vi fick låna ett paraply av en i hotellpersonalen, regnet fullkomligt öste ner. Väl framme på museet betalade vi den förvånansvärt låga entréavgiften och letade oss ner till den underjordiska attraktionen som är de mest omfattande och kompletta romerska ruiner som finns i världen. Gator och torg från Barcino, elegant guidat med hjälp av en liten apparat med hörlurar som stationsvis berättar om ruinerna och dess historia. Palau Reial, med Saló del Tinell, ett 1300-talsrum med valv som spänner över 17 meter, fortsatte att imponera.

Vi gick för att äta lunch och tänkte göra så närmare La Rambla, inne i den ginbaren vi besökte förra året. Tyvärr visade det sig ha ändrat koncept, det var fortfarande en ginbar med samma meny, men utan alla krusiduller och smakkombinationer. Gin och tonic. Helt enkelt. En drink var okej, men besvikna över att inte få testa en ny sorts gin med någon oväntad krydda eller frukt i gick vi vidare till La Rambla för att äta. Vi hamnade på en sån där typiskt turisthak på själva La Rambla, beställde en superenkel trerätters för en struntsumma, satt med jackor på under ett tält med värmare, och bara njöt av att höra regnet smattra, titta på folk. Väldigt avslappnat.

Vi hoppade in i en taxi och åkte tillbaka till hotellet för att vila och byta om. Kvällen till ära åkte vi till vår favoritrestaurang i Port Olímpic, La Fonda. Men först åkte vi till Ohla Hotel för att besöka vår absoluta favoritbar, deras drinkar är som känt rena konstverk. Men där kom dagens andra besvikelse. Även här var konceptet ändrat. Bartendrarna vi känner till var inte kvar, och de mysiga loungestolarna hade bytts ut till enklare bord och stolar. Tom Dixon-ljusstakarna räckte inte för att höja atmosfären. Drinkmenyn var kvar, men var av betydligt enklare variant. Besvikna satte vi oss i en taxi för att åka till La Fonda.

Där var maten tyvärr också något av en besvikelse, jag fick sända tillbaka min mat som var bränd. Men annars var stämningen god, vi berättade för servitören att vi var här för åttonde året idag och alltid är här den 24 mars. Han blev glad, och överraskade oss med ett glas cava innan maten. Så småningom fick jag min mat, betydligt bättre tillagad och lika god som jag mindes den. Vi delade på en kanna cavasangria.

Väl tillbaka på hotellet tog vi ett par drinkar på skybaren, och träffade lite människor vi pratade med. Ett gäng svenska kvinnor, och ett par som också hade en betydande åldersskillnad. Trevlig kväll!

25 mars

Lugn frukost. Vädret var betydligt bättre, och vi spenderade dagen med att vandra genom El Raval, ett något ökänt område men som ändå har en del historia och intressanta byggnader. En romansk kyrka från 1100-talet, en drink på en superhäftig ölbar som hette Imprfcto och hade en mycket humoristisk inredning och trevlig ung ägare, sedan en lunch på ytterligare ett sånt där turisthak (skulle visa sig vara något av ett misstag). Vi ramlade in på en marknad där vi testade sju-åtta sorters groddar, lyssnade på några musiker och tittade på mer av Barcelonas gatukonst. Vi vandrade därefter hemåt, jag började må dåligt och kräktes till slut. Förmodligen dålig köttfärs i den där Spaghetti Bolognese jag åt till lunch…

Men efter ett tag mådde jag bättre. Vi bytte om och jag satte ett leende på läpparna, inställd på att ha en trevlig kväll trots eftermiddagens bakslag. Vi gick ner till baren och tittade på folk, pratade, höll varandra i handen och bara njöt av lugnet, varandra. Sedan gick vi till hotellets andra restaurang, Wave – som skulle visa sig bli ett riktigt bra val. Med en fantastiskt fräsch meny, trevlig och glad personal och härlig atmosfär måste jag rekommendera denna restaurang till alla som besöker Barcelona, även om man inte bor på hotellet. Kevin och jag pratade och skrattade, en sån där riktigt trevlig kväll man sent glömmer. Vi stötte på ett irländskt äldre pratglatt par precis innan de skulle gå till sitt rum. Kevin och jag satt kvar en stund till innan vi också drog oss tillbaka, otroligt nöjda med kvällen.

26 mars

Frukost igen, och vi träffade åter på det irländska paret och pratade lite. Därefter checkade vi ut,  och som vanligt är vädret det bästa dagen man ska åka hem. Vi satte oss på stranden och njöt en stund av friluftslivet, folk som joggade förbi, lekte med sina hundar och barn, surfare, nakna män som solade, turister som liksom vi njöt av havsvinden. Vi hade tänkt leta oss till La Xampaneria, ett tapasställe vi blivit rekommenderade från två oberoende källor. Vi letade och letade, till slut fick vi fråga på ett närliggande ställe, och när vi hittade hålet i väggen var det förbommat. En kille som arbetade på ett intilliggande hotell förklarade att det var stängt just idag, men att det var väl värt ett besök. Ett sånt där ställe som förut var en favorit hos lokalborna men där nu hälften av besökarna var turister.

Något besvikna tänkte vi att vi istället skulle sätta oss i solen och äta lunch, men då hittade vi ett annat ställe, El Periquito (eller något liknande). Det låg i skuggan och jag kände inte alls för det, men Kevin envisades – och glad är jag för det. Vi satte oss och beställde en tallrik charkuterier, men servitrisen missuppfattade oss och leverade en annan tallrik än den vi pekat ut. Efter att hon bytt ut den och vi fick det vi beställt blev vi så totalt golvade av hur gott det var! Intressant här är att i taket på detta ställe hänger mängder av kött som torkas, och på fråga förklarade de för oss att det var deras egengjorda skinka vi åt. Så otroligt gott, vi beställde en tallrik till. Ägaren blev glad och stolt och gav oss en betydligt större portion!

En imperfekt resa på så sätt att vi tappade ett par favoritställen, men å andra sidan fann ett par nya. Nöjda med resan och tiden för oss själva åkte vi hem till våra efterlängtade barn. Och längtade redan till nästa år.