Praktiska detaljer

Barn är inte speciellt praktiska. De tar plats, kräks på grejer som därför ideligen måste tvättas, de tar tid ifrån ens vardagssysslor och för mig är det helt oförståeligt att en liten tjej på en halvmeter kan fylla upp en halv bil. Barnvagn, bilstol, kläder, blöjor, skötväska, bröstpump, amningskudde, mängder av handdukar och extra lakan då man ska sova borta. Babysitter, babygym, skötbord, garderobsutrymme. De tar plats. Tid. Och så mycket kärlek man inte visste att man hade. Men det har man.
 
Och apropå praktiska detaljer som underlättar existensen av detta opraktiska underbara väsen så har jag ett par råd till föräldrar eller blivande föräldrar (ni andra har förmodligen inget intresse av att läsa vidare utan kan återkomma till ett mindre bäbisfokuserat inlägg - de kommer!). Observera att de är råd och inget annat - alla är olika, både föräldrar och barn, och därför är det inte säkert att detta fungerar för er. Så det är därför bara rekommendationer. Men jag har såklart som nybliven mamma upptäckt några saker som är OTROLIGT funktionella och som jag och Kevin absolut inte skulle vilja klara oss utan.
 
1. Philips Avent.
Lägg det märket på minnet. Bröstpump och flaskor - allt totalt kompatibelt, pumpa ner i en flaska du antingen sätter lock på och ställer in i kylen/frysen, eller sätter napp på och använder som nappflaska. Underbara grejer. Köp extra så behöver själva förvaringen av bröstmjölk aldrig bli ett problem. Flaskorna kan sen såklart också användas när bäbisen äter fastare mat. Att pumpa är definitivt jag rekommenderar: sådan frihet för mamman som kan undvika att amma offentligt, ta ett glas vin då och då, springa på gymmet, sova längre - pappa kan mata! För mig släppte en del av pressen kring amning, för det ämnet är otroligt hypat. (Amma amma amma säger alla. Ja, ja.) Dessutom finns babylarmet SCD535, toppen på så många sätt jag inte orkar rabbla och babbla om här. Philips Avent har också en mängd andra grejer som kan vara av intresse!
 
2. Adapter till barnvagnen som bilbarnstolen kan fästas i. Underbart på shoppingrundor då en sovande bäbis inte behöver väckas! Har verkligen underlättat så många gånger att jag inte kan räkna dem.
 
3. Lyssna inte på allt BVC säger.
Under föräldrautbildningen före förlossningen och genom informationen man får efteråt får man höra precis allt man ska eller inte ska göra, och det är kurvor och amning och pekfingret hit och dit. Till slut blir det så mycket att man undrar om det ens finns rum för eget sunt förnuft och ungefär när det började pratas om att man inte ska äta jordgubbar under amningen slutade jag lyssna. En härlig barnmorska på MVC sa till och med att man ju faktiskt inte behöver berätta allt för BVC. Jag bestämde mig för att prova mig fram och ta saker som de kommer, och jag har då inte haft några problem. BVC finns om man behöver dem, men har jag någon fråga en tisdagseftermiddag om amning eller smakportioner eller sovrutiner fungerar Googles sökfunktion alldeles utmärkt, såväl som erfarenhet av vänner och familj. Hemsidan 1177 räcker också långt!
 
4. amazon.co.uk
Att få bäbis är billigt. Gratis, faktiskt. Att HA bäbis är betydligt dyrare. Alla ovan nämnda saker kostar skjortan och jag är inte ett dugg förvånad över att andrahandsmarknaden av barnsaker är så utbredd som den är i Sverige. De hinner knappast slitas ut och är ofta i bra skick. Men det är inte alltid det känns lika roligt att använda begagnade saker. Vad vi har upptäckt är att saker är så otroligt mycket billigare i England, även om man beställer hem. På amazon.co.uk har vi köpt saker till upp till en tredjedel av priset här i Sverige - inklusive fraktkostnad! Och leveranstiderna har varit jättekorta, bara några dagar. Så spara tid och pengar, och kolla där först innan ni åker ner till Babyproffsen eller Barnens Hus och lägger ut hundratals kronor mer än ni behöver på saker ni vill ha. Vi har köpt bröstpump, alla tillhörande flaskor och babylarm därifrån.
 
5. Sudocrem
Sudocrem är en salva mot röda rumpor. Istället för att köpa en 50g Silon-salva på Apoteket för 50 spänn kan du få tag på 400g Sudocrem för runt 35 spänn i England. Råkar man inte besöka England något (eller har en bonusdotter därifrån som kommer på besök med jämna mellanrum) går det att beställa från amazon.co.uk för 50-lappen. Vad gäller blöjmärken och vad som är bäst mot röda rumpor har vi märkt att det totalt varierar från bäbis till bäbis, så prova er fram istället för att köra på det som alla säger är bäst - alla säger olika (däremot rekommenderar jag att ni går med i Pampers- resp. Liberoklubben och samlar poäng till gåvor!). 
 
6. Flexibath
Istället för en skrymmande balja i badrummet (för oss som inte har ett badkar att bada den lilla människan i) är Flexibath ett hopfällbart badkar som är så himla lätt att stoppa undan när det inte används! Går även att köpa ett stöd till att sätta bäbisen i när den är i badkaret så man får händerna friare. Mycket praktiskt, gillas starkt av en minimalist som jag. :)
 
Nu ska jag mata bäbis i vår nya soffa och titta på Desperate housewives medan höstvädret trycker på och ger en lust att tända levande ljus. Att vara mamma är kanske inte alltid så praktiskt eller billigt, men förbaskat roligt och mysigt! Och med rätt grejer behöver det inte vara speciellt krångligt heller. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0