Pensionerad student

Jag har gått i pension. 5,5 års universitetsstudier i diverse ämnen, främst juridik och kriminologi. En sexsiffrig studieskuld. Fyra orter. Har inte räknat tentor men sammanlagt har de lett till 450 högskolepoäng. Det blir två examen.

 

Jag är numera en pensionerad student.

 

Nu har jag haft en vecka ledigt. Lämnade in min sista uppgift, vilket i princip var en miniuppsats i trafficking, förra torsdagen. Efter det har jag mest försökt komma in i den nya vardagsrutinen: att vara ledig. Det är tänkt jag ska vara ledig nu. Leeeeeedig. *smakar på ordet*

 

Jag vill vara ledig ledig ledig - bara sitta bredvid, bredvid, bredvid
Inte göra nånting, nånting alls - bara göra nånting, nånting nice…

 

Medan Mange Schmidt poppar in min nya tillvaro tycker jag ändå det är rätt svårt att ta in allt. För det första är jag klar. Jag som studerat hela mitt liv har nu inte en enda uppgift kvar att göra, ingenting att lämna in, inga deadlines att hålla, inga tentor att plugga till. Bara senaste året bestod vårterminen av 150 % studier plus lite extrajobb, sommaren av 100% parallellt med sommarjobb på heltid och så hösten med sina 225 % studier. Jag läste över två års studier förra året. Och innan dess har det också varit extra studier, extra jobb, ideella engagemang.

 

Och bara sådär är det tvärstopp. STOPP. Klar. Färdig. Done.

 

Var på en arbetsintervju i tisdags som nog inte blev något eftersom min mage inte riktigt motsvarade deras förväntningar att ha någon som kan jobba också över sommaren. Inget juristjobb men något som kunde dryga ut kassan fram till föräldraledigheten börjar. Lär fortsätta söka jobb, har svårt att se hur jag ska kunna vara helt ledig fram tills min nya anställning som mamma börjar (vilket ju kommer bli det viktigaste jobbet jag någonsin kommer ha). Men jag ska också börja vänja mig vid att vara ledig.

 

Någon sa att jag förtjänar det. Några, faktiskt. Och medan jag inväntar examensbeviset och stundande examensfirande kommer jag njuta av de underbara väskorna mamma köpte mig i examenspresent:

 

Spring/summer 2012, let's roll!

 

Vill också säga att jag har världens underbaraste mormor som köpte mig en ros för att gratta mig, och världens underbaraste mamma som på fredagen bjöd på examensmiddag. Tack för allt stöd från alla runt omkring mig, och tack alla som grattat!

 

Nu är jag i mål. Så nu ska jag öva på att vara ledig en stund.


Kommentarer
Postat av: Malin Nordström

Äntligen :) Du har varit extremt duktig tjejen! Var stolt över vad du klarat av... Njut nu av stunden, snart är ni tre :)

2012-03-05 @ 20:36:17
Postat av: Anonym

Eller 5 menar jag ju ;)

2012-03-05 @ 20:37:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0