Ogifta föräldrars gift

Igår var vi till Familjerättsenheten för att skriva under fastställande av faderskap. En väldigt udda upplevelse, måste jag säga. Hade vi varit gifta hade Kevin antagits vara fadern. För gifta kvinnor är aldrig otrogna, eller hur? Det är bara ogifta kvinnor, inkl. sambos, som har flera sexpartners. Och det har de ju som regel. Så vi får skriva under papper istället. På dokumentet stod att beräknat födelsedatum är 19 juni. Beräknat befruktningsdatum angavs till mellan 3 juli 2011 till 28 oktober 2011. 3 juli? Med beräknat förlossningsdatum 19 juni 2012, hur tänkte de där? Världens längsta graviditet, imponerande. Och vad fan spelar det för roll när ungen blev till? ”Ja, det är mycket troligt att vi hade sex mellan de här datumen, och jag hade stenkoll på henne så jag vet att ingen annan var där och kan vara pappan och därför skriver jag under.” Förvånande att jag inte behövde ange alibi för mina förehavanden mellan 3 juli till 28 oktober förra året. Därefter fick vi svara på om befruktningen var assisterad (!). Erhm, nej. Men om den var det, vad har det för betydelse? Noll integritet för ogifta par. ”Klarade ni av att bli gravida genom vanligt sex eller behövde ni en doktor där och peta?” Behöver gifta par svara på såna frågor?

Själva underskriften Kevin gjorde blev enligt regelboken bevittnad av två oberoende vittnen, i det här fallet handläggarens två kollegor som blev inkallade från fikarummet intill. Jag fick därefter bekräfta Kevin som pappa, trots situationens formalitet behövde jag inte uppge någon ed (”Säg efter mig...”) eller hålla handen på en bibel eller lagbok medan jag lovade dyrt och heligt att Kevin är pappa till mitt barn. Enligt papprena visade det sig också att Kevin är gift, skilsmässan som gick igenom i höstas har inte registrerats av svenska Skatteverket som därför tror att jag håller på att skaffa barn med en gift man. Intressant också eftersom vi befann oss på enheten därför att vi är just, vänta nu - ogifta. Därefter behövdes också en namnteckning från oss bägge om vi ville ha gemensam vårdnad, något som tydligen inte heller tas för givet. ”Ja, jag är pappa. Vårdnad, nej tack.” Hm. En gift pappa tar sitt ansvar automatiskt. Ogifta pappor måste skriva under på att de vill ha delad vårdnad. Innan Kevin skrev under sista dokumentet märkte han att alla papper saknade hans efternamn. De fyllde han i för hand. Under samtalet märktes det att det sakta gick upp för handläggaren att den här mannen, som är betydligt äldre än kvinnan, engelsk och tydligen gift faktiskt inte bara har ställt till det för sig med något vänsterprassel utomlands utan har alla intentioner att stolt erkänna sig skyldig till den unga kvinnans gravidmage, tänker stanna och bo i Sverige med henne och dela vårdnaden av barnet. Jeez, trots att hon var så trevlig har jag aldrig känt att vårt beslut att skaffa barn varit så motsägelsefullt. Utåt sett. För mig och oss är det fullständigt logiskt, så hit med papprena bara.

Kommentarer
Postat av: Maria

Ja, visst är det sjukt och totalt förlegat. Skrev ju mitt examensarbete om detta... :) Behövs lite nya regler här!

2012-06-02 @ 14:21:12
Postat av: C2

Vi skrev på pappret när maja var typ 1 mån o behlvde inge svara på nått....konstigt att det är så stor skillnad.

2012-06-02 @ 15:00:19
Postat av: Cilla

Vi har varit där :) Anders och jag fick verkligen kämpa för att inte bryta ihop av skratt...Vi fick den långa varianten som ni, men efter att de fötts.

2012-06-02 @ 16:50:19
Postat av: Cecilia

Ja, vi valde att göra det innan födseln så har vi det gjort. En sak mindre att tänka på sen. :)

2012-06-02 @ 17:06:04
URL: http://cecrost.blogg.se/
Postat av: ST

Men du behövde i.a.f. inte skriva under att du var mamman? :)

2012-06-03 @ 08:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0