Om bröst och BH-brist

Detta inlägg tillägnas mina bröst. Som knappast behöver några.

 

Jakten på den perfekta BH:n har övergått till jakten på en BH överhuvudtaget. Den behöver inte vara supersexig. Den behöver inte finnas i någon snygg färg eller slinkigt material.

 

Jag vill bara ha en BH som passar och inte får mig att känna mig som en 24-åring med ett juver framtill. För helt ärligt, många av de amningsBH:ar (vilket jag nu tipsats att satsa på) som finns är allt annat än smickrande, och jag kan knappast påstå att det kan kallas stöd när brösten har exakt samma form och position som när jag inte har en BH alls.

 

Är inte idealet att man ska vara smal och ha stora bröst? Och har det inte varit så ett tag nu? Opererar sig inte tjejer fortfarande för att nå just detta ideal?

 

Så kan någon förklara för mig varför i helvete det är så svårt att hitta en vettig BH i storlek 70F?

 

Sedan jag var 16 och mina tre år gamla 70C-bröst p-pillerskjutsades till 70D har jag haft svårt att hitta sköna OCH snygga BH:ar. Vad jag sedan trodde var 75D visade sig för två somrar sen vara 70E och helvetet var ett faktum. Inte förrän jag flyttade till England berikades min garderob med ett tillfredsställande antal BH:ar i min storlek utan att jag blev fattig. I Sverige måste man nämligen spendera tusentals med kronor på att skaffa sig större tuttar och belönas sedan med att få gå till svindyra underklädesbutiker för att hitta BH:ar som passar. Lyxproblem, tänker de bara. Ett helvete, säger jag. Jag har inte valt det här. Jag har tränat rygg och axlar sen 15-årsåldern för att hålla värken borta, jag har spenderat hundratals kronor för en enda BH när mina tjejkompisar kommer hem med mellan 5-10 st från H&M för samma pris. I alla möjliga fina färger och material.

 

Och sen bli gravid på det. 70F redan i sjätte veckan. Jag ger snart upp. Köpte för ett par månader sen en BH för 349 kr att ha under graviditeten – men den har byglar. Nu kan jag inte längre ha BH:ar med byglar eftersom magen trycker upp och det blir fruktansvärt obekvämt Vilket de illröda märkena mellan byst och mage visar. Så 21 veckor in i graviditeten springer jag fortfarande runt i mina alldeles för små sportBH:ar. Eller lindar in dem i en sjal och knyter runt nacken. Vilket i sin tur begränsar de toppar och tröjor jag kan ha. Fick tips att satsa på en amningsBH, lite tidigt men de är utan byglar och jag kommer ju ändå behöva dem så småningom. Smart, tänkte jag. ”Men tänk på att du kan behöva 70G”.

 

Dra någonstans. Jag har gjort en mental anteckning att efter jag är klar med barnafödandet och ammandet ska jag göra något åt det här. En operation ner till 70C eller åtminstone 70D ska jag unna mig om några år. Inte bara att göra, jag vet. Men det är inte bara att leva med det här heller.

 

Nu ska jag nog gå och äta rädisor och muttra lite till innan studierna fortsätter.


Kommentarer
Postat av: Tilla

Hej!

Jag hittade din blogg av en slump för ett tag sedan jag tittar in ibland.

Jag är gravid och har samma problem som du. Jag har i dagsläget 70G och införskaffade de BH:ar jag fortfarande kan använda på Triumph (de har inte större än G i omfånget 70) utan byglar. Och de funkar bra, men det är ju lite dyrare där, tror de gick på ca. 350 spänn styck. Nu är jag i v. 27 och hoppas på att brösten inte växer alltför mycket mer.

Dessutom har jag hittat en sida med rätt snygga amnings-BH:ar och vissa finns ända upp till strl 70L. Kanske värt att kika in på; http://glammom.se/ .

Lycka till!

2012-02-06 @ 13:34:09
Postat av: Cecilia

Hej Tilla! Vad kul att du hittat hit. :) Jag har sett den länken, det är ju jättefina behåar, trist bara att de är lite dyrare. Men det är ett alternativ, en sådan skulle man ju egentligen unna sig senare. Tack!

2012-02-06 @ 14:08:14
URL: http://cecrost.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag känner verkligen igen mig i detta. Jag tycker att du ska investera i några bh:ar. Och då menar jag investera. Det svider när man drar kreditkortet men det är värt det. De jag har, har jag haft i säkert 6 år och de är fortfarande lika bra. Så unna dig!

2012-02-06 @ 14:39:57
Postat av: Cecilia L B

Trist :( Önskade i många år att jag hade lite mer volym, men börjar mer och mer inse att det är ganska praktiskt som det är. Har nu avancerat från A-kupa till B-kupa ;) Hur som helst, har hört ryktas om att det ska finnas en bra affär på Vaksala-gatan för storlekar som är svåra att få tag i, vet ej hur dyra de är dock. En kompis som brukade köpa sina BH:ar där gjorde faktiskt så småningom en förminskning och blev jättenöjd!

2012-02-06 @ 16:08:27
Postat av: Cecilia

Tack Cecilia, butiken du tänker på heter Vivi & Viktoria, och är faktiskt mitt nästa och sista hopp innan jag måste in till Stockholm och leta. Vad roligt att din kompis blev nöjd med förminskningen, känns bra att veta! :)

2012-02-06 @ 16:42:41
URL: http://cecrost.blogg.se/
Postat av: Erik

Det fanns ju även nån specialbutik i Gamla Stan, som vi passerade för några år sedan, men kommer inte på gata eller butiksnamn nu. Vet ju inte heller hur priserna är. Eller så får du storhandla vid nästa Londonbesök.



Men vad kul att du får köptips här på bloggen. Snällt av folk. :)

2012-02-06 @ 18:54:25
Postat av: Cecilia

Ja, visst är det bra med tips? Gör det värt att lägga upp sån halvprivat info ju. :) Nästa Londonbesök kommer inte vara förrän långt efter bäbisen är född, och jag är i akut behov NU! :(

2012-02-06 @ 19:36:28
URL: http://cecrost.blogg.se/
Postat av: Hannah

Jag hade 65G/70F (beroende på butik/modell) fram till för ett halvår sedan. Då gjorde jag en förminskning, helt bekostad av landstinget. Tack vare att jag inte hunnit fylla tjugo, hade jag hunnit göra det är kostnaden 300kr(!!). Allt som krävs är en remiss från din husläkare så att du får komma på en bedömning hos bröstenheten. Sen är det bara att vänta tills man får tid för operation! Lätt värt det, är super nöjd med min nu lite mer behändiga storlek 65D/70C. Ärren ligger runt bröstvårtan och ner som ett ankare, de under bysten syns knappt och alla ärren bleknar med tiden.



Tips på bra butikskedja, med stort storleksutbud utan att de blir totalt osexiga är Change. De ligger i och för sig i den övre prisklassen, men håller godkvalité!



Lycka till!!

2012-02-06 @ 22:10:19
Postat av: Hanna

Såg att någon annan också tipsat om glammom.se, men det tål att sägas igen. Har samma problem (70I), men hittade flera jättefina på deras sida till min stora lycka. I vanliga fall är utbudet för mig under all kritik, men nu när jag ammar äör det obefintligt, men där fanns det! :-) Dessutom jättefin service och man får byta kostndasfritt har jag för mig. Kolla in det, många kramar!

2012-02-07 @ 00:46:13
Postat av: Elin

www.kisskiss.se

2012-02-20 @ 17:42:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0