Namn till Pyret

Igår lossnade det ÄNTLIGEN på namnfronten! Flicknamn är av någon anledning så mycket enklare än pojknamn, varför är det så? I flera månader har Kevin pratat om Michael som namn om det blir en pojke, något jag inte haft något emot. Men heller inte känt särskilt starkt för. Vilket jag inte insåg förrän igår. Alice, Kevins dotter, satt och kikade på namnsidor på internet och kom med förslag, då även Kevin nu känt sig lite osäker på Michael. Så säger Alice ”Alexander”.

 

Alexander.

 

Både jag och Kevin smakade på namnet lite och konstaterade att vi nog kan vara föräldrar till en Alexander. Det fungerar både på engelska och på svenska. Michael har olika smeknamn i England och i Sverige, men inte Alexander. Alex. Är Pyret en Alex tro?

 

Så nu har vi både tjejnamn och killnamn som känns riktigt bra. Tack, Alice! :)

 

Om det blir en flicka: Celina eller Clara. Celina är ett namn jag kom på och älskade när jag var 14. Clara är ett jättefint namn min mamma föreslog. Om det blir en flicka får vi se vilket som passar bäst, men förstahandsvalet är Celina.

 

Om det blir en pojke: Alexander.

 

Alexander Charles Nils Rost-Burns

Celina Diane Anne Rost-Burns

 

Andranamnen är från våra föräldrar och delvis oss själva; jag har mammas namn Anne och Kevin bär Charles efter sina pappa och farfar – Joseph Charles, Anthony Charles, Kevin Charles och nu kanske en Alexander Charles? Nils heter både min bror och min pappa efter min farfar. Diane hette Kevins mamma (Patricia) i andranamn.

 

Efternamnen har vi haft långa diskussioner om också, då bara ett efternamn egentligen är ett ”efternamn”, och det andra blir ett ”mellannamn”. Men ingen av oss ger upp vårt efternamn för att barnet ska få bara ett. (Jag bytte ju själv ordning på mina efternamn för ett år sedan just för att kunna döpa mina framtida barn till Rost, precis som min bror fick göra.) Däremot fungerar Rost-Burns bättre än Burns-Rost. Who burns rust?

Helt plötsligt känner jag mig i alla fall betydligt mer inställd på att vara mamma till en son - konstigt vilken betydelse ett namn faktiskt kan ha! Jag har nämligen alltid sett mig som blivande mamma till döttrar, men inte riktigt kunnat se mig med en son. Trots det tror jag att det är en liten pojke jag bär på. Det bara känns så. Och magen växer sådär rakt framåt snarare än åt sidan vilket många (och framförallt mamma, som ju vet bäst!) säger betyder att det är en pojke. Och jag kan absolut se mig som mamma till en Alex.

 

En Alex eller en Celina.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0