Nycklar till hälsa och välgång!

Den senaste tiden har jag ägnat åt tentor i polisrätt och kriminologi, börjat med komparativ rättshistoria, ägnat en stor del av min tid till sociala sysselsättningar och planerat inredning. Det är nu bara lite mer än en vecka innan Erik flyttar från vår lägenhet till sin nya tvåa. Så jag har förstås också ägnat en hel del tid till intensiv tankeverksamhet, alias grubbel.

 

Vad jag ägnat för lite tid till är träning och plugg, mycket på grund av tidsbrist och – i pluggfallet – motivationsbrist. Jag tycker det är roligare att sprattla på golvet med Disa och ha djupa diskussioner med Dolis. Allt praktiskt är mycket mer givande nu, varför spännande aktiviteter som städning, matlagning och tvättvikande står högt på prioriteringslistan. Och tvättvikande är för övrigt en riktig familjeaktivitet:

 

Finn en katt.

 

Krypa in i mammas trosor är ju riktigt trevligt.

 

För att hantera hektiska tider gäller det uppenbarligen att ta riktigt bra hand om sig. Mat är viktigt, och bra mat är ännu viktigare. Vad sägs om en Caesarsallad á la Cecilia, kycklingbitar som (åtminstone några av dem) är marinerade, riven ost, salladsmix, hemgjorda vitlökskrutonger och grönsaker:

 

Att magen mår bra är också viktigt. Glad mage, glad människa. I England införskaffade jag någon medicin som Mark och Carol berättade var bra för alla möjliga magproblem, och eftersom jag lätt får ont p.g.a. magkatarren tänkte jag att det kan ju inte skada. När jag så ska ta en liten dos så märker jag att det inte var flaskan som var avskyvärd rosa - det var vätskan. Så jag ska för att lindra magvärk stoppa i mig flytande knallrosa vätska som luktar och smakar flytande tandkräm. Visst. Bara DET får inälvorna att snurra några extra varv... Yiieeewww!

(Otroligt nog funkar den...!)

 

 

Också var det ju det där med vila. Ta det lugnt. Jag håller på att lära mig av Disa och Dolis, de är som profeter vilka visar att du kan inte njuta av livet förrän du njutit av att ta det lugnt. Se själva:

 

Slutsats: vik tvätt, vila mycket, prioritera träning, ät bra mat och lyssna på människor som kommer med kloka ord. Här vill jag nämna några saker jag fått höra de senaste veckorna (jag känner många kloka människor, uppenbarligen):

 

"Bättre med ett smärtsamt slut, än en smärta utan slut."


"Att våga är att förlora fotfästet för en stund. Att inte våga är att förlora sig själv."


"Livet handlar inte om att rida ut stormarna, utan om att lära sig att dansa i regn."


Kommentarer
Postat av: Kamilla

Hej! Varför ska Erik flytta till en tvåa? Kram!

2010-01-25 @ 08:31:57
Postat av: Anonym

jag tänkte oxå fråga det?! varför ska Erik flytta till en tvåa?!

2010-01-31 @ 11:52:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0