Att läsa rättshistoria i Uppsala

Juristernas ”huvudstad” är Bologna i Italien. Där startades de första europeiska juristutbildningarna, och dit for de i Sverige som hade råd för att utbilda sig. På den här tiden, första halvan av förra millenniet, hade jurister hög ställning i samhället och var präster. Det finns hur mycket som helst att berätta om svensk rättshistoria, men jag nöjer mig med det mest intressanta – ska man läsa svensk rättshistoria är Uppsala staden du ska läsa den i. Uppsala kan nog liknas vid Sveriges Bologna. Låt mig berätta om min studiemiljö:

 

- Introduktionsföreläsningen hölls i Orangeriet i Linnéträdgården, där Linné vinterförvarade många växter. Huset är naturligtvis ombyggt idag, men historiens vingslag gör sig påminda.

 

- Andra föreläsningen hölls i en sal i Gustavianum – en av Uppsala universitets äldsta byggnader. Vi pratar 1600-tal. I en paus i föreläsningen fick vi en guidad minitur upp till Anatomiska teatern, där offentliga obduktioner förrättades. Dessutom fick vi veta anledningen bakom nationssystemet (som avskaffats först i år!), och i museet visades vi olika redskap man använde för att initiera elever på den tiden. Jag säger er – nollningen i dag är ingenting. =D

 

Här har jag faktiskt några bilder från Anatomiska teatern:

 

(Personen på obduktionsbordet är professorn i rättshistoria. Alltså inget demonstrerande monument eller någon docka.)

 

- Dag tre. Vad sägs om en vandrande föreläsning i Domkyrkan och det tillhörande konsistoriet? Domkyrkan, som är den maffigaste symbolen för när kungamakten, juridiken och kyrkan möttes?

 

Så utöver det mäktiga Universitetshuset och det imponerande biblioteket Carolina Rediviva finns ett antal andra byggnader med historia som är så påtaglig och kännbar att man ibland undrar vilket århundrade man verkligen befinner sig i. Många byggnader sitter på berättelser och öden man kan ana bara genom att titta på dem. Att ha en så pass bra föreläsare som outtröttligt berättar om rättshistoria från tiden strax före Kristi födelse fram till idag, med alla dessa gator och byggnader som ackompanjerar hans ord, säger bara en sak; jag är stolt över att vara juriststuderande i Uppsala.


Kommentarer
Postat av: Liselott

Ååååååååååååååååååååååååååååååååh! ÅH! AH! (Gick från fantasi till önskedrömmande till svarstsjuka på 42 tecken. Men det förstod du nog.)

2010-01-23 @ 12:13:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0