Om tankar kunde skada...

För drygt en vecka sedan ringde min pappa för att berätta om Haverikommissionens utredning angående planet som med nöd och näppe lyfte för två år sedan från Frösöns flygplats på väg mot Antalya i Turkiet. Utredningen var klar, och visade inte bara att planet var några meter från en katastrof, utan dessutom att piloten valde att starta planet helt medveten om att planet var nära ett halvt ton för tungt lastat. Såhär nära en stor flygkatastrof har det inte varit i Sverige på många många år. Planet gick knappt att lyfta, de slickade bar mark och hundra meter efter landningsbanan hade planet bara lyft en halvmeter från marken. Nästa misstag var att piloten inte valde att mellanlanda och lätta på lasten.

Besättningen på planet manipulerade alltså med informationen och datan så de skulle få klartecken att starta.
Med 169 passagerare ombord, på väg mot sol och semester.
Däribland min pappa och hans sambo.

Denna artikel är om Haverikommissionens utredning:
http://op.se/ostersund/1.1330437

Dessa skrevs i samband med flygningen för två år sedan:
http://op.se/ostersund/1.1328596

http://op.se/ostersund/1.1328774


Läs. Bli förbannad. Tänk elaka tankar. Det gör jag.
Sedan jag torkat bort tårarna och tackat gudarna för att min pappa klarade sig.




Kommentarer
Postat av: Anonym

Huga vad otäckt! Verkligen tur att det gick bra. Fin bild på er :) Kram

2009-09-17 @ 18:45:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0