England 29 december


Dagen började olyckligtvis med att Marks styvfar gick bort. Så synd om honom, som ska gifta sig imorgon och en viktig plats i sällskapet kommer vara tom. Han håller dock humöret uppe, skämtar så som bara Mark kan och han pratar mer än gärna svenska - han har saknat det! =D Är riktigt stolt över honom - han köper "svensk" mat på IKEA, han lyssnar på svensk radio, övar Carol i svenska, förespråkar svenska jular och menar bestämt att han och Carol så småningom ska flytta till Sverige. Fortsätt så, Mark!



Idag tog vi några timmar i London. Vi satte oss på ett tåg och var mitt i city inom en halvtimme. Englands väder var sämsta tänkbara, men vi trotsade det och såg till att ha riktigt trevligt. :)

Vi började vid Green Park, och såg först Buckingham Palace.



Därefter gick vi till Big Ben och House of Parliament.



Vi gick sedan till Trafalgar Square och Piccadilly Circus.



Vi gick vidare längs Piccadilly för att komma till Old Bond Street, där många av modehusen ligger. Längs Piccadilly hittade Erik först en riktigt snygg slips till sin skjorta att ha på bröllopet imorgon. Jag är också väldigt nöjd med att jag numera hittar till Dolce & Gabbana (där de var exceptionellt trevliga!), Gucci, Prada och många andra butiker. Däribland en liten skoaffär, Gina, med massor av stilettklackar det stod skrivet "Cecilia" på... Tyvärr skrek prislapparna "Låt bli". Nästa gång, lovade jag mig själv. Nästa gång.



Vi avrundade vår tur med att sätta oss att äta en bit mat. Jag köpte en stek och Erik fish and chips. Till det drack jag det godaste rosévinet jag smakat(!), medan Erik drack en Guinness.


Tillbaka ute i regnet köpte jag ett par hattar, och Erik köpte sig en andra (mindre snygg...) slips med Londonbussar på. Får Erik som han vill kommer bilder senare. 



Blöta och kalla, men nöjda, åkte vi sen hem och tog en efterlängtad varm dusch. Vi åt en god middag och ett par vänner till Mark dök upp (varav en hade bott i Sverige några år) och vi hade en riktigt trevlig/rolig kväll med svengelska!

Här kommer lite fler bilder:

"Det här är MIN plats. Försök flytta mig, du. Jag må vara 15 år, men jag är envis. Glöm inte att jag har klor."



Det verkar som att Storbritannien ledsnat på dumma turister som inte vet hur man korsar en gata i ett land med vänstertrafik:




Piccadilly Circus by night (åtminstone by evening):




Kommentarer
Postat av: Cissi

Åh vad tråkigt med Marks styvfar! Hälsa honom och beklaga sorgen!



Annars verkar ni ha det hur mysigt som helst! Ser fram emot att se bilder och höra allt från bröllopet!



Ta hand om er och hälsa!



Kram

2009-12-30 @ 17:47:21
Postat av: Mr ST

Här i mellersta sverige så är det -12 grader just nu. Såg ut som det var rätt blött i på vissa av era bilder. Bättre med snö då.

2009-12-31 @ 00:07:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0