Dagen efter-helvetet

Vaknar vid 8-tiden, rummet snurrar och jag frågar varför i helvete jag känner mig så trött. Men kära sambo upplyser mig om att jag sovit fyra timmar och säger åt mig att lägga mig igen. Jag muttrar till svar men lyder, somnar om.

11-tiden. Fortfarande snurrigt. En riktig törst. Utan att öppna ögonen frågar jag Erik om vi har saft, läsk eller vad som helst hemma – vad som helst utom vatten. Har ni tänkt på vad äckligt vatten är när man är bakis? Han svarar nej, men inser snabbt sitt misstag, och inom två minuter är han påklädd och på väg till macken för att köpa Festis till sin halvdöda sambo.

12-tiden. Sätter mig i fåtöljen, kollar lite på sms:n jag skickat kvällen innan till Erik.. Vad i helvete? Det sista skickades 3:26! Undrandes tittar jag på Erik – ”när kom jag hem egentligen?!”. Han tittar på mig med ena ögonbrynet höjt, öppnar munnen för att svara, men jag stoppar honom. Suck. Läser vidare och förstår knappt vad jag skrivit. Rättstavat, men meningsbyggnaderna skulle knappast få godkänt av en svenskalärare. Känner att jag har ont på ena vaden, tittar och ser att jag har gigantiska blåmärken runt hela smalbenen, vad i...?

Kollar Facebook och undrar vad fan jag gjorde på internet klockan 4 imorse, och hur i helvete jag kunde skriva så bra när jag inte ens minns att jag skrev det! Helvete.

Muttrar lite till, sörplar smultronläsk och kryper tillbaka till sängen. Får invänta magen som tar några varv till i rummet innan sömnen till slut kan infinna sig.

Somnade i fosterställning, vaknar i 16-tiden på rygg med ben och armar rakt ut från kroppen. Tittar upp i taket, kommer på att jag glömt att andas en stund, smackar med tungan och kollar att magen är på rätt ställe. Lite piggare och definitivt fri från illamående törs jag så sätta mig upp och stappla ut i lägenheten. Går på toa och råkar se mig själv i spegeln, rycker till, vänder mig om, katten jamar skrämt och springer iväg. Jag beslutar mig för att jag är för trött för att bli nedstämd. Erik möter mig leende i hallen med ett glas iskall Festis, vilken gudagåva.

Får i mig mat, halvdäckar i soffan, går och lägger mig, heldäckar och sover till 5-tiden då hundarna vaknar och har disco i lägenheten. Helvete.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0